سبد خرید 0

مدل‌های آسیب‌شناسی سازمانی

آسیب‌شناسی سازمانی نقش مهمی در شناسایی و رفع مشکلات و چالش‌های موجود در سازمان ایفا می‌کند. این فرآیند به مدیران کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت سازمان را شناسایی و برای بهبود عملکرد و افزایش بهره‌وری اقدام نمایند. همچنین آسیب‌شناسی سازمانی به شناسایی فرصت‌های بهبود و توسعه سازمان کمک می‌کند.

آسیب‌شناسی سازمانی یک فرآیند تحلیلی است که باعث می‌شود تا مدیران بتوانند مشکلات و نقاط ضعف سازمان را شناسایی و رفع کنند. این فرآیند اطلاعات مفیدی در مورد سازمان ارائه می‌دهد و به مدیران کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری‌های بهتری برای بهبود عملکرد سازمان صورت دهند. به علاوه، آسیب‌شناسی سازمانی به شناسایی فرصت‌های بهبود و توسعه سازمان نیز کمک می‌کند.

هر سازمانی نیاز دارد تا بتواند تحلیلی دقیق و جامع از عوامل موثر در عملکرد خود داشته باشد. آسیب‌شناسی سازمانی به مدیران این امکان را می‌دهد تا تمام جنبه‌های سازمان را بررسی کنند و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنند. با این تحلیل می‌توان بهبودهای لازم را مشخص کرده و تدابیر مناسبی را برای افزایش عملکرد و بهره‌وری اتخاذ کرد.

از جمله فواید آسیب‌شناسی سازمانی می‌توان به شناسایی فرصت‌های بهبود و ارتقای عملکرد اشاره کرد. این فرآیند می‌تواند به مدیران کمک کند تا مشکلات و چالش‌های موجود را شناسایی کنند و راه‌حل‌های مناسبی را ارائه دهند. به علاوه، آسیب‌شناسی سازمانی می‌تواند رویکردهای نوین و نوآورانه را برای توسعه سازمان ارائه کند و از فرصت‌های بهبود بهره‌برداری کند.

در نتیجه، آسیب‌شناسی سازمانی یک ابزار قدرتمند است که مدیران به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف سازمان را شناسایی کنید و برای بهبود عملکرد و افزایش بهره‌وری اقدامات مناسبی را انجام دهید. با کمک آسیب‌شناسی سازمانی، سازمانتان را در راهی موفق و پیشرفته قرار می‌دهید و به دنبال رشد و توسعه مداوم هستید.

مدل تعالی منابع انسانی فیلیپس

مدل تعالی منابع انسانی فیلیپس یک چارچوب جامع برای توسعه و بهبود مداوم منابع انسانی در سازمان است.

در این مدل، تعالی مدیریت منابع انسانی سازمان‌ها در گرو رشد و بهبود 10 فرآیند اصلی به شرح زیر است :

  1. استراتژی منابع انسانی (HR strategy process)
  2.  توسعه قابلیت‌های سازمانی (Organizational Capability Development)
  3. جذب و استخدام (staffing)
  4. توسعه کارکنان (Employee Development)
  5. مدیریت استعداد (Talent Management)
  6. مدیریت عملکرد (Performance Management)
  7. جبران خدمات و پاداش (Reward & Recognition)
  8.  سلامت و ایمنی (Health & Safety)
  9. روابط داخلی و خارجی (Internal / External Relations)
  10. مدیریت داده‌ها و سیستم‌های منابع انسانی (Data management & HR systems)
فیلیپس

مدل تعالی منابع انسانی 34000

هدف استاندارد 34000 که در سال 2010 به جامعه حرفه‌ای مدیریت منابع انسانی معرفی شده و تاکنون طی چند مرحله بهبود یافته، هدایت سازمان‌های کشور در مسیری است که بتوانند با آسیب‌شناسی فرایندهای مدیریت منابع انسانی خود به حرکت در مسیر تعالی استحکام و قدرت بخشند.

در این استاندارد، هفت سطح بلوغ تعریف شده است که پایه‌های متوالی و مستمری برای بهبود 14 فرایند منابع انسانی فراهم می‌آورند و سازمان‌ها ضمن تعیین سنجه‌هایی برای حصول اطمینان از کارایی عملکرد خود در قلب این فرایندها، به رصد و پایش تأثیر سرمایه‌گذاری در ارتقاء 12 نگرش کلیدی منابع انسانی اهتمام می‌ورزند.

استاندارد 34000 دارای 7 سطح بلوغ است که این مراحل پایه‌های متوالی و مستمر برای بهبود استعدادها، توسعه منابع انسانی اثربخش، و مدیریت موفق سرمایه‌های انسانی سازمان می‌باشد و سازمان را برای نیل به استراتژی‌ها یاری می‌کند. هر سطح بلوغ یک مرحله تکاملی است که سطحی از قابلیت‌ها را برای بهبود منابع انسانی سازمان ایجاد و نهادینه می‌کند.

  •   سطح 1 بلوغ : سطح پراکنده
  • سطح 2 بلوغ : سطح مبتدی
  •   سطح 3 بلوغ : مقدماتی
  •   سطح 4 بلوغ : میانی
  •   سطح 5 بلوغ : پیشرفته
  •   سطح 6 بلوغ : بهینه
  •   سطح 7 بلوغ : متعالی
دوره‌های مدرسه 7
جامع ترین آموزش ها با مدرسه آنلاین مدیریت منابع انسانی هفت

کلی مطالب آموزشی جالب در اینستاگرام استادیار  منتظر شماست !!!

مقالات
با ما به روز باشید

کانال تلگرام استادیار را از دست ندهید. کلی مطلب اونجا منتظرتونه….

رویدادها
از هر دری سخنی
ویدئو
آموزش های تصویری استادیار
چیزی برای نمایش وجود ندارد
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://7hrschool.ir/?p=5810

سوالی دارید؟ از ما بپرسید، کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس می گیرند.

مدرسه مدیریت منابع انسانی هفت