مدلهای آسیبشناسی سازمانی
آسیبشناسی سازمانی نقش مهمی در شناسایی و رفع مشکلات و چالشهای موجود در سازمان ایفا میکند. این فرآیند به مدیران کمک میکند تا نقاط ضعف و قوت سازمان را شناسایی و برای بهبود عملکرد و افزایش بهرهوری اقدام نمایند. همچنین آسیبشناسی سازمانی به شناسایی فرصتهای بهبود و توسعه سازمان کمک میکند.
آسیبشناسی سازمانی یک فرآیند تحلیلی است که باعث میشود تا مدیران بتوانند مشکلات و نقاط ضعف سازمان را شناسایی و رفع کنند. این فرآیند اطلاعات مفیدی در مورد سازمان ارائه میدهد و به مدیران کمک میکند تا تصمیمگیریهای بهتری برای بهبود عملکرد سازمان صورت دهند. به علاوه، آسیبشناسی سازمانی به شناسایی فرصتهای بهبود و توسعه سازمان نیز کمک میکند.
هر سازمانی نیاز دارد تا بتواند تحلیلی دقیق و جامع از عوامل موثر در عملکرد خود داشته باشد. آسیبشناسی سازمانی به مدیران این امکان را میدهد تا تمام جنبههای سازمان را بررسی کنند و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنند. با این تحلیل میتوان بهبودهای لازم را مشخص کرده و تدابیر مناسبی را برای افزایش عملکرد و بهرهوری اتخاذ کرد.
از جمله فواید آسیبشناسی سازمانی میتوان به شناسایی فرصتهای بهبود و ارتقای عملکرد اشاره کرد. این فرآیند میتواند به مدیران کمک کند تا مشکلات و چالشهای موجود را شناسایی کنند و راهحلهای مناسبی را ارائه دهند. به علاوه، آسیبشناسی سازمانی میتواند رویکردهای نوین و نوآورانه را برای توسعه سازمان ارائه کند و از فرصتهای بهبود بهرهبرداری کند.
در نتیجه، آسیبشناسی سازمانی یک ابزار قدرتمند است که مدیران به شما کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف سازمان را شناسایی کنید و برای بهبود عملکرد و افزایش بهرهوری اقدامات مناسبی را انجام دهید. با کمک آسیبشناسی سازمانی، سازمانتان را در راهی موفق و پیشرفته قرار میدهید و به دنبال رشد و توسعه مداوم هستید.
مدل تعالی منابع انسانی فیلیپس
مدل تعالی منابع انسانی فیلیپس یک چارچوب جامع برای توسعه و بهبود مداوم منابع انسانی در سازمان است.
در این مدل، تعالی مدیریت منابع انسانی سازمانها در گرو رشد و بهبود 10 فرآیند اصلی به شرح زیر است :
- استراتژی منابع انسانی (HR strategy process)
- توسعه قابلیتهای سازمانی (Organizational Capability Development)
- جذب و استخدام (staffing)
- توسعه کارکنان (Employee Development)
- مدیریت استعداد (Talent Management)
- مدیریت عملکرد (Performance Management)
- جبران خدمات و پاداش (Reward & Recognition)
- سلامت و ایمنی (Health & Safety)
- روابط داخلی و خارجی (Internal / External Relations)
- مدیریت دادهها و سیستمهای منابع انسانی (Data management & HR systems)
مدل تعالی منابع انسانی 34000
هدف استاندارد 34000 که در سال 2010 به جامعه حرفهای مدیریت منابع انسانی معرفی شده و تاکنون طی چند مرحله بهبود یافته، هدایت سازمانهای کشور در مسیری است که بتوانند با آسیبشناسی فرایندهای مدیریت منابع انسانی خود به حرکت در مسیر تعالی استحکام و قدرت بخشند.
در این استاندارد، هفت سطح بلوغ تعریف شده است که پایههای متوالی و مستمری برای بهبود 14 فرایند منابع انسانی فراهم میآورند و سازمانها ضمن تعیین سنجههایی برای حصول اطمینان از کارایی عملکرد خود در قلب این فرایندها، به رصد و پایش تأثیر سرمایهگذاری در ارتقاء 12 نگرش کلیدی منابع انسانی اهتمام میورزند.
استاندارد 34000 دارای 7 سطح بلوغ است که این مراحل پایههای متوالی و مستمر برای بهبود استعدادها، توسعه منابع انسانی اثربخش، و مدیریت موفق سرمایههای انسانی سازمان میباشد و سازمان را برای نیل به استراتژیها یاری میکند. هر سطح بلوغ یک مرحله تکاملی است که سطحی از قابلیتها را برای بهبود منابع انسانی سازمان ایجاد و نهادینه میکند.
- سطح 1 بلوغ : سطح پراکنده
- سطح 2 بلوغ : سطح مبتدی
- سطح 3 بلوغ : مقدماتی
- سطح 4 بلوغ : میانی
- سطح 5 بلوغ : پیشرفته
- سطح 6 بلوغ : بهینه
- سطح 7 بلوغ : متعالی
کاربرد ضریب کندال در کمی سازی روش دلفی
محتوی دوره شامل
- 1 فیلم آموزشی
- ارائه 15 صفحه جزوه آموزشی
- ارائه فایل اکسل روشها و مثالهای کاربردی
طراحی و تدوین استراتژی منابع انسانی با مدل SWOT
محتوی دوره شامل
- 8 فیلم آموزشی
- ارائه 70 صفحه جزوه آموزشی
- ارائه فایل اکسل روشها و مثالهای کاربردی
ارزیابی عملکرد کارکنان ( معرفی 11 روش کاربردی)
محتوی دوره شامل
- 14 فیلم آموزشی
- معرفی 11 روش کابردی ارزیابی عملکرد کارکنان
- ارائه 60 صفحه جزوه آموزشی
- ارائه فایل اکسل روشها و مثالهای کاربردی
اپیزود 3
اپیزود 2
اپیزود 1 پادکست اِچ بی آر
مدیریت عملکرد کارکنان
- بررسی چیستی و چرایی مدیریت عملکرد کارکنان
- معرفی مدل آرمسترانگ جهت پیادهسازی فرآیند مدیریت عملکرد کارکنان
- مرحله اول مدل : برنامهریزی و هدفگذاری عملکرد
- مرحله دوم مدل : مربیگری
- مرحله سوم مدل : ارزیابی عملکرد
- مرحله چهارم مدل : تحلیل نتایج و ارائه بازخورد
- پیاده سازی مدیریت عملکرد کارکنان براساس مدل آرمسترانگ با یک مثال کاربردی و عملی
قوانین ارسال دیدگاه
لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید: